Χίος 30 Μαρτίου 1822. Ένα πλούσιο νησί του Αρχιπελάγους του Αιγαίου αυτή τη μέρα βιώνει την εισβολή των Οθωμανικών στρατευμάτων και των Εβραίων δουλεμπόρων, εισβολή – σφαγή πολυήμερη του άμαχου πληθυσμού, σφαγή που θα προκαλέσει παγκόσμιο σάλο.
Σύμφωνα με τις πηγές στη λαίλαπα εκείνη της Οθωμανικής χατζάρας σφαγιάστηκαν 42 χιλιάδες Χιώτες, κατάφεραν να διασωθούν με τη φυγή τους στο εξωτερικό και την Ηπειρωτική Ελλάδα περίπου 23.000 άμαχοι, 50.000 οδηγήθηκαν στα σκλαβοπάζαρα ενώ στο καμμένο πλέον γεμάτο αίμα αθώων νησί έμειναν ζωντανοί γύρω στους 2.000 ανθρώπους. Πλήρης ερήμωση και καταστροφή. Το νησί πνίγηκε όχι στα κύματα του Αιγαίου αλλά στο αίμα των αθώων…
Πολλοί λόγιοι, πολλοί καλλιτέχνες δημιούργησαν αριστουργήματα εμπνευσμένοι από την αποτρόπαια και ανήκουστη τραγωδία της Χίου. Στον τομέα της ζωγραφικής “Η Σφαγή της Χίου” του Γάλλου Ντελακρουά η πιο γνωστή εικαστική σύνθεση της σφαγής, σύνθεση που συγκλόνισε και συγκλονίζει. Και, περνάμε σε έναν πίνακα εικαστική δημιουργία του μεγάλου Ιταλού καλλιτέχνη Φραντσέσκο Άγιεζ “Η Φυγή από την Χίο”, έργο τέχνης που εφέτος ‘γιορτάζει’ μιας και ο λαμπρός καλλιτέχνης τον φιλοτέχνησε το 1839!
Φραντσέσκο Άγιεζ ή Χάγιεζ κι “Η Φυγή από την Χίο”. Συγκλονιστική δημιουργία. Κορυφαίος ζωγράφος του 19ου αιώνα με ιδιαίτερη ικανότητα στις προσωπογραφίες-πορτρέτα , στα γυναικεία γυμνά αλλά και σε μυθολογικά θέματα.
Φραντσέσκο Άγιεζ /Η Φυγή από τη Χίο/1839
“Φυγή από την Χίο” το έργο του Άγιεζ, “πρωταγωνιστής” του σημερινού αφιερώματος στην Τραγωδία της Χίου… στον πίνακα ζωγραφικής και τον διάσημο Ιταλό ζωγράφο που τον φιλοτέχνησε το 1839 , 180 χρόνια πριν αποτυπώνοντας στον καμβά το ιστορικό γεγονός για πάντα… αλλά και τη λύτρωση… τη φυγή… τη σωτηρία ψυχών…
Εγκυκλοπαιδικό Λεξικό Ήλιος.
Σημείωση: Το παρόν άρθρο αποτελεί συντόμευση άρθρου που θα δημοσιευτεί την προσεχή Πέμπτη στην έντυπη Χιώτικη Διαφάνεια.
Τασσώ Γαΐλα
Αρθρογράφος- Ερευνήτρια